Saturday, July 21, 2012

Info 1: Niat Puasa,Doa Berbuka,Kelebihan Bulan Ramadhan.


assalammualaikum




YEEEHAAAAA~
ternyata pertanyaan sebelum ini "bila laa nak puasa"? bila laa nak puasa"? 
sudah terjawab kini..


gua tahu,luorang semua majoritinye mesti dah lupe niat puasa,doa berbuka ?kan?kan? alaa mengaku je la..well..setahun sekali jee..that why lupe right?


nah aku bagi niat puasa untuk sebulan dan untuk esok hari..





next..doa ini yang gua nanti-nantikan..sebab tak sabo nak makan..melantak makanan sampai nak pecah perut *tolong jangan ikut..perangai buruk!! HAHA


nie hah Mak Jem bagi doa berbuka..*bile berbuka jangan lupe bagi Mak Jem lauk pauk sedikit yee..HAKHAKSS



Doa Berbuka Puasa


Doa semasa buka puasa
Ya Allah bagi Engkau aku berpuasa dan dengan Engkau beriman aku dengan rezeki Engkau aku berbuka dengan rahmat Engkau wahai yang Maha Pengasih dan Penyayang.






Doa selepas Berbuka Puasa

Doa selepas selesai berbuka puasa
Ya Allah! Kerana Engkau aku berbuka puasa dan kepada Engkau aku beriman dan atas rezeki dari Engkau aku berbuka puasa telah hilang dahaga sudah menjadi basah segala urat. Ya Allah! Aku minta diampuni dosaku dengan rahmat Engkau yang meliputi segala sesuatu.





Antara kelebihan-kelebihan bulan Ramadhan yang umumnya diketahui :
  • Bulan keampunan yang penuh berkat untuk hamba-hambaNya yang tidak pernah lari dari kesilapan dan dosa.
  • Diturunkan satu malam yang istimewa iaitu Lailatul Qadar dimana malam yang lebih baik daripada 1000 bulan. Digandakan pahala amalam pada malam tersebut.
  • Diturunkan petunjuk bagi manusia iaitu Al-Quran pada bulan Ramadhan.Oleh itu kita digalakkan untuk memperbanyakkan serta menggandakan bacaan Al-Quran beserta maksudnya di bulan Ramadhan nanti.
  • Ditutup pintu neraka dan dibukakan seluasnya pintu syurga.
  • Syaitan tidak dapat menghasut manusia pada bulan Ramadhan.Namun jika masih ada kejahatan yang dilakukan ia berpunca dari nafsu diri sendiri.Mohonlah keampunan Ilahi di bulan Ramadhan yang mulia itu.
  • Kegembiraaan orang yang berpuasa dengan ikhlas ketika Ramadhan ialah bila tiba waktu berbuka puasa kerana dia dapat menghalang dirinya daripada melakukan kejahatan.



so How? YOU GET SOME KNOWLEDGE right? well,mase bulan ramadhan inilaa untuk kita kutip seberapa banyak pahala yang mampu kita kutip,


seperti dalam entri gua yang sebelum nie,jadikanlah bulan ramadhan tahun ini sebagai bulan ramadhan yang terakhir buat kita..


renung-renungkan dan selamat beramaaallll~



sekian

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...