Monday, December 19, 2011

cara nak tahu orang mengumpat??

assalamualaikum..


hello peeps


mengumpat?bergossip?.erm dah biasa dah dengan gelagat orang malaysia..hampir setiap hari,dan hampir selalu..khususnya pada kaum wanita,tapi tak dapat dinafikan kaum lelaki jugak..


cara kita nak kenal orang itu mengumpat adalah..


1 gaya percakapan


kadang-kadang kita dapat lihat dari gaya percakapan nya..yela,biasanya benda yang agak meragukan ini mesti kita perasan..tol tak? so..dari situ kita dapat tahu orang itu mengumpat atau berbual kosong




2 gaya pergerakan



hah! ini biasa berlaku..ceh,mula-mula duduk jauh-jauh sampai gajah pun boleh lalu depan,tapi bila part nak mengumpat nie,mesti dekat-dekat,sebab apa? tak nak orang tahu,tapi tak payah nak menipu..mana ada orang bercakap dekat-dekat nak cakap benda yang baik..biasanyalah..tapi tak selalu..


3 nada suara
erm,nada suara pun kita dapat kenal orang itu bergossip ataupun benda lain..ceh,mula-mula cakap sampai jiran sebelah dengar,tapi bila part nak mengumpat orang,automatik voice terus perlahan..macam orang tak ada suara..jadi bisu seketika..


4 rasa tak sedap hati



mengumpat jugak kita dapat rasa..mana taknya,bila orang tengok kita lain macam,lepas tuh berbisik-bisik bagai,sudah tentu mengumpat..tapi pernah tak bila minum air tiba-tiba tersedak,ataupun tengah buat apa-apalah tiba-tiba tersedak..konon-konon nya ada orang mengumpat..betul ker benda tuh??erm..itu hanyalah teori..betul atau tidak..itu tak dapat nak ditentukan..


kekadang mengumpat nie boleh buat seseoang itu marah dan lebih teruk lagi menimbulkan perkara-perkara yang negatif berlaku..so,say no to backbiting..and diam lagi baik daripada berkata-kata..
sekian..

bebelan khidmat:selalu jugak mengumpat..haha

1 comment:

Nur Aischa said...

hahah paling suka no.3 :D tula, kdg2 org suka mengumpat senyap2 mcm tu. yg berbisik2 dpn mata pun ada..mcm kita ni terasa la.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...